Proč lidi často věří blbinám?
Asi už jste si všimli, že jsem trošku alergický na takové ty společenské blbiny, ať už jsou to rčení vyřčená bez kontextu, anebo obecné blbiny typu chemtrails, konspiračních teorií, až po závažné blbiny, které mohou ohrozit zdraví, jako je homeopatie nebo užívání CDS/MMS. Dnes bych se však chtěl zaměřit na trošku něco jiného – a to sice proč lidi vůbec v tuty ptákoviny věří. A nemyslím si, že odpověď je úplně jednoduchá a na jeden odstavec.
A rovnou upozorňuji – nemyslím si, že takoví lidi jsou hloupí, takoví, kteří tomuto věří. Myslím si, že pro to mají jednoznačně své důvody. Nicméně ty důvody jsou špatné. A chtěl bych se zkusit podívat na to, proč jim takové důvody přijdou validní a kde se ty důvody vzaly.
Magazín Psychology Today publikoval1)https://www.psychologytoday.com/blog/shrinkwrapped/201102/why-do-we-believe-nonsense článek, ve kterém Dr. Branson, autor článku, popisuje vztah „víry v hlouposti” a lidského strachu např. u matky – taková matka chce (většinou) pro své dítě vždy to nejlepší, ale sama neví, co nejlepším je. Ze strachu ze selhání, ze strachu, že bude horší než ostatní matky, chce tak doslova předběhnout ostatní a „léčit” své dítě ještě lépe než právě tito ostatní. Bohužel si ale neuvědomuje, že to nejlepší už třeba dostávají právě ti druzí. A sama své (a často právě nejen své) dítě „nevědomky” vystavuje riziku nákazou smrtelnou nemocí, která by se jinak přešla třeba 3denní rýmou. Jaká by to byla ostuda, kdyby můj Honzík stonal 4 dny, když sousedovic Anička jen 3? Nevypadala bych pak jako špatná máma?
Věříme tedy těmto hloupostem proto, protože nám dávají nějaký psychologický smysl. Tedy třeba i víme, že nemusíme jednat nejlépe, jak by se slušelo, ale nám to dává smysl a děláme tak proto, protože věříme, že činíme dobrou věc. Zcela upostraněny vůbec jsou pak třeba roviny jako má vůbec to, co dělám, nějaký smysl? Samozřejmě, že pro člověka, který věří, že tím, že když nebude vakcinovat dítě, to smysl má – má to totiž smysl i sociální, tedy takový člověk to bude takto dělat i kvůli tomu, že to dělá někdo kolem něho. A co je lepší „reklamou”, než když kamarád doporučí něco dobrého?
Chtěl bych se věnovat třem hlavním důvodům, proč lidé věří těmto hloupostem. Celkově takových důvodů mohou být mraky, tyto tři mi přijdou nejpravděpodobnější.
1. Sociální konformita
Jsme prostě sociální lidé. Hezky to ukazuje (možná trošku fake) hrátka s tzv. sociální konformitou, tedy snahou lidí přizpůsobit se „většině”, případně „nejautoritativnějšímu prvku”, prvku s nejvyšší autoritou:
Bohužel nevěřím, že tento experiment, byť je roztomilý, je dobře vědecky proveden, nevíme, jestli dotyčná dívka byla opravdu náhodná atd., nevíme prakticky nic. Představím-li si ale sebe v takové situaci, přijde mi uvěřitelné se takto chovat, můj názor je však vzhledem k tématu naprosto irelevantní. V publikaci časopisu Neuron2)Zdroj: Reinforcement Learning Signal predeicts Social Conformity.pdf z roku 2008 se dokonce píše, že „přesné důvody, proč k sociální konformitě dochází, jsou nejasné.”
Existují různé experimenty, např. kde se testuje jednoduchý známý optický trik, kdy máme nakreslené dvě čáry, které jsou stejně dlouhé, jen mají jiná zakončení a opticky tak jedna čára vypadá delší než druhá. V testovací skupině3)Kontrolní skupina v experimentu slouží k tomu, aby se určilo, jak se budou lidi chovat „sami od sebe”, aniž by nastaly podmínky experimentu. Například pokud byste chtěli testovat, jestli je lepší džus A nebo B, dáte kontrolní skupině dva vzorky džusu A a jiné kontrolní skupině dva vzorky džusu B a zkoumáte, kolik lidí náhodně zvolí, že jsou „stejné kvality” a „různé kvality”. Na základě toho spočítáte statistickou odchylku pro daný experiment. Pokud vám pak např. vyjde, že potřebujete (zjednodušuji) alespoň 20% rozdíl, aby byl experiment úspěšný, máte tím jasně daný jeden spodní limit. Samozřejmě musíte zohlednit i další statistické ukazatele, např. musíte hlídat „špatná hodnocení”, tedy „špatná pozitivní hodnocení”, např. pokud zkoumáte, jestli lék funguje, dáte kontrolní skupině placebo a zjistíte, jak velká část skupiny bude asi hodnotit lék „nepřesně”. Tuto hodnotu samozřejmě musíte do statistiky započíst, moc hezky toto vysvětluje např. video https://www.youtube.com/watch?v=M8xlOm2wPAA se zjistilo, že většina lidí optický klam normálně odhalí a správně zvolí „jsou stejně dlouhé”. Pokud se však test provede ve skupině, např. na tabuli, kde budou „herci” zaškrtávat schválně nějakou konrétní hodnotu, opravdoví respondenti budou mít mnohem menší úspěšnost správné odpovědi. Budou se totiž podvědomě snažit přizpůsobit většině, byť „to má špatně”. To je asi základní princip sociální konfirmity; nechcete být za toho, kdo nefunguje ve skupině, nechcete se odlišovat. Pro člověka, jakožto sociálního tvora, kde „socializace” byla i jednou ze silných evolučních sil, to je naprosto přirozené a děje se tak na nevědomé úrovni, ať si říkáte, že na vás třeba reklamy neplatí, platí na všechny, jen si to neuvědomujeme.
Tato sociální konformita se projevuje i zde – viz výše, kde píši, že „pokud celá ulice používá plyn a já jedinej odmítnu si plyn nechat zavést, budu si připadat divně.” Navíc pokud „už bude ulice rozkopaná” atd. Můj vlastní názor na to, jestli plyn vůbec chci, je v tento moment upozaděn a rozhoduji se prakticky na úrovni „co když ho budu potřebovat?” I když jsem si včera ještě třeba nemyslel, že ho potřebovat budu.
2. Přemýšlejí lidé, kteří věří blbinám, jinak i v ostatních oblastech života?
Byl proveden velmi zajímavý experiment4)Zdroj: On the reception and detection of pseudo-profound bullshit.pdf, ve kterém se souvislost různých ukazatelů s ovlivnitelností jedince věřit hloupostem. Je vlastně docela těžké oddělit, co hloupostí je a co není – samozřejmě, někde je to naprosto intuitivní, např. pokud napíšu „červená auta jezdí 2× rychleji než modrá,” je nám tak nějak logicky jasné, že tohle pravda není5)I když samozřejmě může být – můžeme najít korelaci, kde nějaká automobilka, např. Ferrari, vyrábí specificky barevná auta, tedy červená. Pokud by Ferrari prodávala více vozidel a třeba Hyundai by prodával více modrá vozidla, tato korelace by byla naprosto validní – tedy pak by platilo, že červené auto skutečně může průměrně jezdit 2× rychleji než modré. V tom je krása statistiky, je třeba zapracovat hodně proměnných. A čím více proměnných, tím větší chaos., ale pokud někdo napíše třeba „dospělý člověk využívá mozek z 10 % své plné kapacity,” moc lidí, pokud tedy nemají povědomí o této hlouposti, nebude vědět, jestli to pravda je či nikoliv.
Bez nějakého dalšího výzkumu často nejsme schopni rozhodnout, zda-li je nějaké tvrzení pravdivé či nikoliv. A pokud si s někým povídáme, samozřejmě nemáme hned čas si danou vyřčenou hypotézu ověřovat třeba na internetu a musíme se nějak rozhodnout. Porovnejte např. následující dvě tvrzení:
- Aplikací heřmánkového vývaru na místo s nádorem nádor zabijeme a vyléčíme se tak z rakoviny.
- Distribuovaným potěrem matricaria chamomilla snížíme pravděpodobnost růstu semimaligního nádoru o 15 %, v určitých případech dojde až k úplné historektomii semimaligního nádoru a jeho transformaci na benigní, případně peribitace tumoru.
Pokud si „normální” člověk přečte tyto dva výrazy, je určitá pravděpodobnost, že první tvrzení mu bude připadat jako hloupost a druhému nebude rozumět, buď mu bude věřit, anebo řekne, že „neví” a nebude rozhodnutý (pravděpodobnost takového chování určila studie uvedená výše). Nicméně pokud si slova přeložíte, zjistíte, že v obou případech je řečeno prakticky totéž – tedy že aplikací heřmánku se může člověk vyléčit z rakoviny (což je, pro úplnost, poměrně blbost, samozřejmě nemohu vyloučit vliv heřmánku na pacienty s rakovinou, obecně však takové tvrzení neplatí). Navíc nejsem onkolog ani lékař a netuším, jestli se nádory mohou přepínat, resp. svoji benignitu/malignitu, jestli se to vůbec takto dá kategorizovat 🙂 Každopádě tvrzení je hloupé i tak dost, tohle by tomu mohlo jen přidat. Pokud člověk něčemu nerozumí, má větší inklinaci takovému tvrzení věřit jako pravdivému.
Tohoto faktu často využívají různí podvodníci – ať už se jedná o homeopatiky, autopatiky či třeba jen obyč šarlatány, kteří pohmatem zjistí, jak vám uvnitř co funguje a na kolik procent (hlavně procenta, ta jsou vždycky důležitá, čím víc procent, tím víc Adidas tím víc vypadá daný šarlatán učeně). Využívají tedy faktu, že i úplnou blbinu je člověk schopen lépe skousnout, pokud je řečena „nějak učeně” nebo často i nějak blízko jeho srdci. Tito šarlátáni totiž časo využívají třeba metod cold-readingu6)Tedy takového, kdy dotyčný tazatel předkládá tázanému takové otázky, na které dostane odpověď a z těchto odpovědí tazatel nakonec vytvoří překvapivou předpověď toho, co o tázaném ví, aniž by se ho na to ptal, chce to ale umět dobře číst řeč těla, umět položit nenásilně otázku atp., takže přesně vědí kam zacílit danou léčbu.
Ve stejné studii se i tvrdí, že aby člověk, než něco pochopí, tomu prostě třeba jen věří, pokud se však hypotéza ukáže jako nepravdivá a participant věřil, že je pravdivá, dá mu mnohem více práce a sebepřesvědčení, že je nepravdivá, než aby na základě důkazu uvěřil, že je pravdivá. Tomuto se říká positive bias, tedy sklon člověka kladně hodnotit to, čemu věří v prvém případě.
Dále bylo během tohoto výzkumu zjištěno, resp. potvrzena hypotéza, že lidé s většími analytickými sklony7)Bylo testováno nezávislou metodou. mají oproti těm se spíše emocionálně laděnými sklony větší šanci uvážit, zda-li je dané tvrzení pravdivé či nikoliv. Toto tedy dokázali i emocionálně ladění respondenti, ale dalo mnohem větší práci je pak přesvědčit o opaku, dali více na první dojem a jak píšu výše, dalo mnohem větší práci přesvědčit respondenty s takovýmto nastavením, že se jedná o hloupost.
Též se potvrdila hypotéza, že lidé, kteří věří jedné blbosti, dále mají sklony věřit i dalším blbostem. Udělali 4 různé studie, kde postupně testovali odolnost na blbosti u konkrétních slov vytažených z kontextu, prostě „jen slova”. Zde bylo zjištěno, že dost velká většina účastníků průzkumu nesprávně odhalila, která slova jsou „blbiny” a která nikoliv. Ve druhé studii se pokoušeli na krátkých větách (z Twitteru a podobně) určit spojitost mezi tím, jestli věděli, kdo je Deepak Chopra8)Muž na obrázku a souvislost s odolností na některá tvrzení. Zjistlili, že je silná korelace (téměř 80 %) mezi těmi, kteří myslí, že Deepak Chopra říká pravdu a těmi, kteří věřili ostatním blbostem, ale ne z pera právě Chopry. Ve třetí studii zkoumali, jakým způsobem se projevují lidé, pokud jsou jim předloženy útržky různých ať už alternativních či reálných směrů, ale ořezané o „magická slova”, tedy v jednoduše „civilním” tvaru bez nafouknutých blbostí přímo v textu. Ukázalo se, že vliv jazyka na uvěřitelnost je značný, hodně účastníků výzkumu bylo okamžitě schopno správně rozhodnout, jestli je tvrzení správné či nikoliv. V poslední, čtvrté studii zjišťovali schopnost odhalit blbinu u klasických motivačních citátů, tvrzení anti-vax lidí, chemtrailistů a tvrzeních různých paranormálních vyšetřovatelů, tedy podobně jako ve třetí studii, ale použili neošetřená tvrzení. Zde se též ukázalo, že je silná korelace meze schopností odhalit blbost u lidí, kteří věří Choprovi a současně věří ostatním pseudodisciplínám a hloupostem.
Ukázalo se tedy, že pokud lidé věří jedné blbosti, nejspíše budou věřit i ostatním blbostem. Proto, pokud uvidíte člověka, který věří třeba na konspirace a ještěry, bude nejspíše věřit i dalším blbostem.
3. Pokud začneme blbinám věřit v mladém věku, i když z nás vyrostou jinak analytické osobnosti, můžeme velmi často věřit některým blábolům i nadále.
Ve smyslu to, jestli jsme vzdělaní či inteligentní, to neovlivňuje, jestli budeme věřit blbostem, kterým jsme uvěřili jako děti. V dětství se kritické analytické myšlení teprve rozvíjí. Ne, že by neexistovalo, ale u dětí převládá spíše černobílé vidění světa, pokud jim někdo řekne alespoň trošku zajímavý argument, kterému uvěří, uvěří třeba i šíleným alternativním hypotézám. V dospělosti se z nich stanou třeba normální lidé, vzdělaní, chytří, kreativní – ale pořád věřící v šílenosti.
Trošku to pak souvisí i s předchozími body; většinou takoví lidé dají více energie do obhajoby svého špatného názoru, než aby tuto energii věnovali v pochopení toho, že celý život věří hlouposti. Je to dost těžce si představitelná situace; přece jen – je vám třeba 30 a zjistíte, že 25 let hlásíte něco, co je totálně kravina. Máte kolem sebe lidi, které jste o kravině přesvědčili, máte děti, které této kravině též věří. A najednou chcete říkat, že to tak není?
Pokud už někdo dojde do takového stavu, může to mít dosti neblahé důsledky na rodinné vazby, končí to rozvody, dětmi, které nemluví se svými rodiči, občas i vraždami. Ať už jsou to víry ve vyslovené ptákoviny typu chemtrails, popíjení Sava, či v horším případě – třeba to, co se nám bohužel občas ukazuje v praktickém islámu. Kupříkladu smyšlený příklad, kdy třeba nějaký bratr zabije svoji sestru kvůli tomu, že o ní někdo řekne, že je děvka, i když třeba není. Rozhodně nechci takového člověka nějak hájit, ale spíše se vcítit do toho, co se mu asi honí hlavou, pokud nad tím vůbec přemýšlí. Pokud ne, takový člověk je prostě blázen. Ale každý člověk, pokud je alespoň trochu normální, prostě přemýšlí, jestli zabít vlastní sestru, i kdyby udělala cokoliv. A pokud je takový člověk odmalička doslován bičován předsudky o ženách, jsou mu předkládána „falešná fakta” (takže kraviny), potom v dospělosti může udělat něco, co my, v relativně poučené a učené západní společnosti považujeme za něco příšerného.
Otázka náboženství je dost odlišná, jednak má po sociální stránce náboženství jiný praktický důvod a původ než blbiny, druhak je často spjato s nějakou kulturou a dochází zde k ještě velmi silné kulturní interakci. Sám jako ateista samozřejmě nechápu víru v nadpřirozeno a samozřejmě občas zkratkovitě zařadím náboženství jako celek do těchto škatulí, ale nemyslím si, že je to dobře – i když to navenek vypadá jako krávovina 😉 Za náboženstvím je totiž často, krom kulturního dědictví, skryta i mytologie, filosofie a poznání člověka. Za sektářstvím a kravinami nikoliv.
Závěrem
Jak udělat, aby tito lidé, kteří jsou na hlouposti byli třeba normální? To je velmi nelehký úkol. Osobně si myslím, že takovíto magoři, s prominutím, zde budou pořád, jen se bude měnit jejich předmět zmagoření. A pevně věřím, spíše doufám, že se tu neobjeví něco horšího, něco, co nás ohrozí všechny. Už tu máme první náznaky takových věcí, třeba protiočkovací fenomén, nemyslím si, že někdy v brzké době přestane, a bohužel si ani pesimisticky nemyslím, že to bude poslední velký a nebezpečný fenomén. Takže přeji pevné nervy všem skeptikům a všem těm, kteří mají sílu a chuť se s vyznavači blbin rozmlouvat, hádat a přesvědčovat je o své vlastní hlouposti. Díky všem takovým!
Poznámky pod čarou
↑1 | https://www.psychologytoday.com/blog/shrinkwrapped/201102/why-do-we-believe-nonsense |
---|---|
↑2 | Zdroj: Reinforcement Learning Signal predeicts Social Conformity.pdf |
↑3 | Kontrolní skupina v experimentu slouží k tomu, aby se určilo, jak se budou lidi chovat „sami od sebe”, aniž by nastaly podmínky experimentu. Například pokud byste chtěli testovat, jestli je lepší džus A nebo B, dáte kontrolní skupině dva vzorky džusu A a jiné kontrolní skupině dva vzorky džusu B a zkoumáte, kolik lidí náhodně zvolí, že jsou „stejné kvality” a „různé kvality”. Na základě toho spočítáte statistickou odchylku pro daný experiment. Pokud vám pak např. vyjde, že potřebujete (zjednodušuji) alespoň 20% rozdíl, aby byl experiment úspěšný, máte tím jasně daný jeden spodní limit. Samozřejmě musíte zohlednit i další statistické ukazatele, např. musíte hlídat „špatná hodnocení”, tedy „špatná pozitivní hodnocení”, např. pokud zkoumáte, jestli lék funguje, dáte kontrolní skupině placebo a zjistíte, jak velká část skupiny bude asi hodnotit lék „nepřesně”. Tuto hodnotu samozřejmě musíte do statistiky započíst, moc hezky toto vysvětluje např. video https://www.youtube.com/watch?v=M8xlOm2wPAA |
↑4 | Zdroj: On the reception and detection of pseudo-profound bullshit.pdf |
↑5 | I když samozřejmě může být – můžeme najít korelaci, kde nějaká automobilka, např. Ferrari, vyrábí specificky barevná auta, tedy červená. Pokud by Ferrari prodávala více vozidel a třeba Hyundai by prodával více modrá vozidla, tato korelace by byla naprosto validní – tedy pak by platilo, že červené auto skutečně může průměrně jezdit 2× rychleji než modré. V tom je krása statistiky, je třeba zapracovat hodně proměnných. A čím více proměnných, tím větší chaos. |
↑6 | Tedy takového, kdy dotyčný tazatel předkládá tázanému takové otázky, na které dostane odpověď a z těchto odpovědí tazatel nakonec vytvoří překvapivou předpověď toho, co o tázaném ví, aniž by se ho na to ptal, chce to ale umět dobře číst řeč těla, umět položit nenásilně otázku atp. |
↑7 | Bylo testováno nezávislou metodou. |
↑8 | Muž na obrázku |
Napsat komentář: klusik Zrušit odpověď na komentář